Resultatene fra Lærlingundersøkelsen er publisert i ulike rapporter i statistikkbanken på udir.no. Tabellen Lærlingundersøkelsen – Fylke viser gjennomsnittsskår for spørsmålene i undersøkelsen. Tallene for deltakelse finnes i egne rapporter.
Til venstre i tabellen finnes en filtermeny for å definere hvilket utvalg du vil se resultater for. I radene i tabellen kan du se tallene på nasjonalt nivå eller fylkesnivå. Fylke viser her til avgiverfylke, det vil si fylket som har ansvaret for opplæringen.
Du kan også filtrere tallene etter årgang, utdanningsprogram, alder og kjønn, og velge hvilke tema eller enkeltspørsmål du vil se tall for.
Tallene er fra lærlingenes svar fra gjennomføringen av Lærlingundersøkelsen. Fra 2024 gjennomføres undersøkelsen i perioden oktober til november, og er obligatorisk for fylkene å gjennomføre. Det er alltid frivillig for lærlingene å delta. De kan også hoppe over spørsmål de ikke ønsker å svare på.
Informasjon om hvilke lærlinger som skal svare på undersøkelsen hentes fra Vigo.
Lærlingundersøkelsen er nettbasert, og det er ikke mulig å svare noe annet enn de oppgitte svaralternativene. Noen lærlinger fullfører sin besvarelse uten å svare på enkelte av spørsmålene i undersøkelsen.
Fra og med høsten 2024 får brukere kun tilgang til resultater fra Lærlingundersøkelsen i Utdanningsdirektoratets statistikkbank. Resultatene på fylkesnivå er tilgjengelige for alle. Opplæringskontorer kan logge inn å se sine egne tall.
Til og med 2021 fikk lærlingene spørsmålet «Jeg bekrefter at Utdanningsdirektoratet kan benytte informasjon om kjønn og alder når svarene skal kartlegges» i begynnelsen av undersøkelsen. For årganger fra 2021- og tilbake er derfor ikke alle lærlingene inkludert i filteret for kjønn og alder.
Spørsmålet ble tatt ut av undersøkelsen fra og med 2022-gjennomføringen.
Frem til 2024 ble undersøkelsen gjennomført i perioden 16. oktober til 20. desember.
Når resultatene er skjermet er det som oftest fordi det er et lavt antall respondenter i en gruppe. At Udir skjermer tallene betyr at tallene fjernes fra tabellen og erstattes med en prikk eller en stjerne (*). Reglene for skjerming kalles derfor ofte «prikkeregler».
Skjermingsreglene som kommer til anvendelse i Statistikkbanken skal ivareta personvernet til de som har svart på undersøkelsen ved å forhindre direkte eller indirekte identifisering av enkeltlærlinger. Besvarelsene skal behandles konfidensielt og i henhold til reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven § 13 (1). Opplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til enkeltindivider regnes som personopplysninger, se personopplysningsloven artikkel 4.
Det finnes en rekke regler for skjerming som bestemmer hvilke resultater som kan vises. Nedenfor følger de viktigste skjermingsreglene.
Primærskjerming:
Primærskjerming er når et tall skjermes for å hindre direkte eller indirekte identifisering. Et eksempel kan være dersom det kun er 5 lærlinger i et fylke eller opplæringskontor. Da skjermes svaret siden visningen av svaret kan avsløre hvilke lærlinger som har svart hva.
Nedenfor finner du reglene for primærskjerming i Lærlingundersøkelsen.
Skjermeregel 1.1. Dersom antallet lærlinger bak et svaralternativ eller spørsmål er 1, 2, 3, 4 eller 5, og antallet lærlinger i aggregatet over er lavere enn 20, skal tallet skjermes. Eksempel: Om det i et fylke eller opplæringskontor er 19 som har svart, og 3 av disse svarer et bestemt svaralternativ, vil resultatet skjermes. Om det er 20 lærlinger i fylket som har svart og 3 svarer et bestemt svaralternativ, vil resultatet ikke skjermes.
Skjermeregel 1.2. Dersom alle elevene i en gruppe svarer det samme svaralternativet, så skal tallet skjermes. Eksempel: Når alle lærlinger i et fylke eller opplæringskontor svarer helt likt, må vi skjerme resultatet fordi vi da med sikkerhet vet hva hver enkelt lærling har svart.
Skjermeregel 1.3. Dersom et tall er identisk med aggregatet over minus 1 til 5 og aggregatet over er mindre enn 31 så skal tallet skjermes. Eksempel: Hvis det er 27 gutter og 3 jenter i et fylke eller opplæringskontor med 30 elever så vil resultatet skjermes, hvis det er 24 gutter og 6 jenter vil det ikke skjermes.
Sekundærskjerming:
Sekundærskjerming betyr at et tall som etter reglene for primærskjerming ikke må skjermes, likevel skjermes for å unngå at man kan regne seg frem til verdien bak andre skjermede tall.
Et eksempel på en slik situasjon kan være dersom det kun er to lærlinger i et fylker og et tall for det ene fylket er skjermet etter primærreglene: da må tilsvarende tall for det ande fylket skjermes sekundært. Om man ikke hadde sekundærskjermet, kunne man tatt totalen for fylkene, trukket fra tallet for det andre fylket og slik funnet det skjermede tallet for det første fylket.
Denne logikken gjelder i alle hierarkier. For eksempel kan store utdanningsprogram bli skjermet sekundært for små utdanningsprogram.
Skjermeregel 2.1. Dersom aggregatet over er 0 og det allerede er satt en eller flere «prikker» i aggregatene under (som også da må være 0), skal tallet skjermes. For eksempel: Dersom fylkestallet for gutter er lik «0» og tallet for jenter er lik «0», og begge er skjermet, må også summen for begge kjønn (som da må være «0») skjermes. For dersom man ser at summen er lik «0», så må resultatet nødvendigvis være «0» for både jenter og gutter.
Skjermeregel 2.2. Dersom summen av de skjermede tallene i sidestilte kategorier er 5 eller mindre, må ytterligere et tall skjermes.
Skjermeregel 2.3. Dersom det ikke finnes skjermede tall på nivået under en skjermet aggregering, må minst en underliggende aggregering også skjermes. For eksempel: Dersom summen av alle kjønn er skjermet, må enten resultatet for gutt eller jente også skjermes, ellers kan man summere gutt og jente og slik finne summen av alle kjønn.
Skjermeregel 2.4. Dersom det finnes kun én kategori i en aggregering og den er skjermet, må også aggregatet over skjermes. For eksempel: Dersom det bare finnes gutter i en klasse, og guttene er skjermet, må også summen for hele klassen skjermes.
Av og til er det mer hensiktsmessig å begrense nødvendig skjerming ved å unngå å gjøre nedbrytninger i små grupper. For Lærlingundersøkelsen er det bestemt at visse nedbrytninger ikke publiseres:
Oppfølgingsspørsmål vises ikke for opplæringskontor eller for utdanningsprogram (fordi det avslører svar på overspørsmålet).
Fordeling på kjønn og alder publiseres kun for fylker.
Det publiseres ikke resultater for frittstående lærebedrifter.