Om statistikken: Grunnskolekarakterer

Slik forstår du tallene for grunnskolekarakterer

Tabellen viser gjennomsnittskarakterer for standpunkt, skriftlig eksamen og/eller muntlig eksamen i alle fag på 10. trinn i grunnskolen. Disse inngår i elevenes sluttvurdering og skal gi informasjon om elevenes kompetanse ved avslutningen av grunnopplæringen. Du kan også se antallet elever som snittkarakterene er beregnet for, og prosentfordelingen av elever på karakterene 1-6.

Du kan se tallene på nasjonalt nivå (hele landet, utlandet), fylkesnivå, kommunalt nivå og skolenivå. Fylke/kommune viser her til fylket/kommunen som skolen geografisk ligger i. Svalbard er i denne statistikken regnet som en kommune i Troms fylke til og med 2018-19, og som en kommune i Troms og Finnmark fylke fra og med 2019-20.

Statistikken inkluderer alle offentlige og private grunnskoler med 10. trinn som finnes i Nasjonalt skoleregister og som har levert karakterdata. Filteret eierform viser til skillet mellom offentlige og private skoler. Offentlige skoler eies av en kommune, en fylkeskommune eller av staten. Private skoler er godkjent etter friskoleloven §2.1 eller opplæringsloven §2.12.

Slik tolker du tallene

Standpunktkarakterer og eksamensresultater inngår i elevenes sluttvurdering og skal gi informasjon om elevenes kompetanse ved avslutningen av grunnopplæringen.

Karakterskalaen går fra 1-6, hvor 6 er høyeste karakter. De enkelte tallkarakterene har dette innholdet (se forskrift til opplæringsloven § 3-4):

Endringer i karakterer over tid uttrykker ikke nødvendigvis at elevenes kompetanse har endret seg. Gjennomsnittskarakterer for et fylke eller for landet endrer seg lite fra år til år.

Gjennomsnittskarakterer for en skole eller en kommune kan derimot endre seg mye fra år til år. Dette er fordi gjennomsnittskarakteren i større grad blir påvirket av enkeltelevers resultat når det er få elever.

Variasjoner i elevgruppen kan også være med på å forklare endringer i karakterer fra år til år. Endringer i karakterer på skolenivå bør derfor tolkes med varsomhet.

På grunn av dette bør du se på data for flere år hvis du vil sammenligne resultatene til flere skoler, eller sammenligne en skoles resultat med resultatene på fylkesnivå eller nasjonalt nivå.

Kilder

Karakterer i grunnskolen er registerdata på individnivå, hentet fra fylkeskommunenes inntakssystem VIGO.

Kvalitetskontroll

Etter mottak av data utfører Utdanningsdirektoratet dublettkontroll, dvs. sjekker at samme elev ikke er registrert på samme fag flere ganger. Vi sjekker også at organisasjonsnummeret til skolene som elevene er registrert på er riktig, og om elevene er registrert med gyldige karakterer og fagkoder. Vi kontrollerer underveis for å sikre at det ikke oppstår feil i statistikkgrunnlaget som følge av selve bearbeidingen.

Beregninger

Tallene er beregnet som et gjennomsnitt av karakterene for alle ordinære elever som får opplæring etter ordinære læreplaner i Kunnskapsløftet ved en skole. Dette betyr for eksempel at elever som følger undervisning spesielt tilpasset for voksne ikke er inkludert i tallene. Det er heller ikke elever som har individuell opplæringsplan i faget og ikke skal ha karakter. Kun elever som har fått karakterer fra 1 til 6 er med i beregningene.

Dersom en elev har to registrerte karakterer i samme fag, velges en av dem ut fra et sett med forhåndsdefinerte kriterier. Vi fjerner rader hvor eleven har fått muntlig karakter til skriftlig eksamen og motsatt.

Endringshistorikk

2021-22: Grunnet koronasituasjonen ble alle eleveksamener i grunnskolen avlyst våren 2022. Statistikken inneholder derfor kun standpunktkarakterer for dette skoleåret.

2020-21: Grunnet koronasituasjonen ble alle eleveksamener i grunnskolen avlyst våren 2021. Statistikken inneholder derfor kun standpunktkarakterer for dette skoleåret.

2019-20: Grunnet koronasituasjonen ble alle eleveksamener i grunnskolen avlyst våren 2020. Statistikken inneholder derfor kun standpunktkarakterer for dette skoleåret.

2011-12: Egne skoler med spesialundervisning er inkludert i tallene fra skoleåret 2011-12. Det publiseres også resultater for norske skoler i utlandet. Norske skoler i utlandet inngår ikke i de nasjonale tallene.

Publiseringsregler

Opplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til enkeltindivider regnes som personopplysninger, se personopplysningsloven artikkel 4. Publiseringsreglene som kommer til anvendelse på åpen del av Statistikkbanken skal ivareta personvernet ved å forhindre direkte eller indirekte identifisering av enkeltelever, da opplysningene skal behandles konfidensielt og i henhold til reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven § 13 (1).

På åpen del av Statistikkportalen gjelder følgende publiseringsregler for karakterstatistikk:

På lukket del av Statistikkportalen har skoleeier og skoleleder full tilgang til egne resultater.

Skoleeier og skoleledelsen er imidlertid ansvarlig for å ivareta elevenes personvern, og dessuten reglene om taushetsplikt for opplysninger som må regnes som noens personlige forhold, se forvaltningsloven § 13 (1).

Taushetsbelagte opplysninger skal unntas offentlighet, se offentlighetsloven § 13. Dette gjelder både ved bruk av resultater i den ordinære virksomheten i kommunen og på skolen, og ved behandling av begjæring om innsyn i resultater.