Om statistikken: Fravær på vitnemålet

Slik forstår du statistikken for fravær i videregående skole

Statistikken viser tall for elevers fravær, både i timer og dager. Tabellen viser medianen for fravær målt i antall dager og antall timer på vitnemålet for elever i videregående skole. Medianen viser til den midterste verdien når fraværet settes opp i synkende eller stigende rekkefølge. Det vil si at det er like mange elever som har verdier over og under medianen. Medianen påvirkes mindre av ekstremverdier enn gjennomsnittet, og gir derfor et mer riktig mål på hvor høyt det normale fraværet for elever i videregående skole er. Du kan også velge å se gjennomsnittlig antall dager og timer fravær.

Du kan se tallene på nasjonalt nivå (hele landet, utlandet), fylkesnivå og skolenivå. Du kan også se fravær fordelt på utdanningsprogram og trinn. Fordeling på kjønn kan du se på nasjonalt nivå og fylkesnivå.

Slik tolker du tallene

Antall dager og timer fravær viser til det totale fraværet elevene har på vitnemålet eller kompetansebeviset. Eleven kan kreve at inntil 10 skoledager dokumentert fravær per skoleår ikke føres på vitnemålet. Det er bare hele dager som kan strykes, ikke enkelttimer. Dersom eleven bruker opp denne kvoten, skal også det dokumenterte fraværet føres på vitnemålet. Her kan du lese mer om hva som omfattes av fraværsgrensen.

Denne statistikken viser til fravær slik det fremkommer på vitnemålet. Fravær som føres på vitnemålet og fravær knyttet til fraværsgrensen er to forskjellige ting. Hovedforskjellen er at fraværsgrensen viser til fravær per fag. Dokumentert fravær vil slettes og ikke telles i forhold til fraværsgrensen. Fravær på vitnemålet viser til det samlede time- og dagsfraværet, og har ingen kobling til fag. Her kan du lese mer om forskjellen på reglene for fraværsgrensen og fravær ført på vitnemålet.

Behandlingsregler

Statistikken viser tall for elevers fravær, både i timer og dager. Vi har valgt å presentere statistikken i henhold til forskrift til opplæringsloven (§ 3-47). I følge den skal dager og enkelttimer føres hver for seg, og enkelttimer kan ikke konverteres til dager.

Det er to typer måltall i fraværsstatistikken, median og snitt dager og timer fravær, beskrevet nedenfor.

Vi teller bare elever som har elevstatus «E» (Elev). Elever som følger undervisning spesielt tilpasset for voksne (elevstatus «V») er ikke inkludert i tallene, fordi det ikke skal føres fravær for voksne som får opplæring særskilt organisert etter opplæringsloven §4A-3. Elever med elevstatus «A» (Spesialundervisning) er heller ikke inkludert i tallene. Det kan være flere grunner til at elevgruppen med elevstatus A har høyere fravær enn andre elever, for eksempel helsemessige årsaker. Elever som går på et opplæringstilbud som strekker seg utover det tredje året med opplæring, for eksempel «Påbygging til generell studiekompetanse etter yrkesfag», legges til Vg3.

Det er kun elever som har en kursprosent mellom 80 og 120 som er inkludert i statistikken. Kursprosenten har betydning for størrelsen på fraværet, og særlig timefraværet. Statistikken baserer seg kun på elever som følger læreplaner etter Kunnskapsløftet ved en skole registrert i Nasjonalt skoleregister (NSR), som i henhold til næringskode driver med videregående opplæring.

Statistikken inkluderer alle offentlige og private videregående skoler som finnes i Nasjonalt skoleregister. Filteret eierform viser til skillet mellom offentlige og private skoler. Offentlige skoler eies av en kommune, en fylkeskommune eller av staten. Private skoler er godkjent etter privatskoleloven §2-1 eller opplæringsloven §3-11.

Fylke viser her til det fylket skolen geografisk ligger i. Svalbard er i denne statistikken plassert under Troms fylke.

Median dager og timer fravær

Tallene er beregnet som medianen av fraværet for alle ordinære elever som får opplæring etter ordinære læreplaner i Kunnskapsløftet ved en skole. Når man setter opp alle verdiene i stigende eller synkende rekkefølge er medianen den verdien som ligger «midt på». Det betyr at det er like mange som har verdier over og under. Dersom det er to verdier som ligger i midten er medianen gjennomsnittet av de to midterste verdiene.

Gjennomsnittlig dager og timer fravær

Tallene er beregnet som et gjennomsnitt av fraværet for alle ordinære elever som får opplæring etter ordinære læreplaner i Kunnskapsløftet ved en skole.

Kilder

Fravær på vitnemålet fra videregående skole er registerdata på individnivå, hentet fra fylkeskommunenes inntakssystem VIGO.

Kvalitetskontroll

Etter mottak av data utfører vi en dublettkontroll, dvs. sjekker at samme elev ikke er registrert flere ganger. Dersom en elev har to forskjellige registreringer på antall dager eller timer fravær, velges en av dem ut fra et sett med forhåndsdefinerte kriterier. Vi sjekker også om elevene er registrert med unaturlig høyt eller negativt fravær. Vi kontrollerer underveis for å sikre at det ikke oppstår feil i statistikkgrunnlaget som følge av selve bearbeidingen.

Publiseringsregler

Opplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til enkeltindivider regnes som personopplysninger, se personopplysningsloven § 2 nr 1. Publiseringsreglene som kommer til anvendelse på åpen del av Statistikkportalen skal ivareta personvernet ved å forhindre direkte eller indirekte identifisering av enkeltelever, da opplysningene skal behandles konfidensielt og i henhold til reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven § 13 (1).

På åpen del av Statistikkportalen gjelder følgende publiseringsregler for fraværsstatistikk:

På lukket del av Statistikkportalen har skoleeier og skoleleder full tilgang til egne resultater. Skoleeier og skoleledelsen er imidlertid ansvarlig for å ivareta elevenes personvern, og dessuten reglene om taushetsplikt for opplysninger som må regnes som noens personlige forhold, se forvaltningsloven § 13 (1). Taushetsbelagte opplysninger skal unntas offentlighet, se offentlighetsloven § 13. Dette gjelder både ved bruk av resultater i den ordinære virksomheten i kommunen og på skolen, og ved behandling av begjæring om innsyn i resultater.

Endringshistorikk