Tabellen viser gjennomsnittskarakterer for standpunkt, skriftlig eksamen og/eller muntlig eksamen i alle fag i videregående skole som har standpunkt- eller eksamensvurdering med tallkarakterer. Disse karakterene inngår i elevenes sluttvurdering og skal gi informasjon om elevenes kompetanse ved avslutningen av opplæringen. Du kan også se antallet elever som snittkarakterene er beregnet for, og prosentfordelingen av elever på karakterene 1–6.
Fordi det er så mange fag i videregående skole har vi delt dem inn i faggrupper for at det skal bli lettere å finne fram. Du kan velge mellom faggruppene fellesfag, programfag studieforberedende, eller programfag på de ulike yrkesfaglige utdanningsprogrammene.
I tillegg kan du velge å filtrere tallene etter hvilket utdanningsprogram elevene går på. I videregående opplæring kan elevene velge mellom ulike studieforberedende utdanningsprogrammer, som etter 3 år fører til studiekompetanse, og yrkesfaglige utdanningsprogrammer, som etter 3–5 år fører til yrkeskompetanse.
Du kan se tallene på nasjonalt nivå (hele landet, utlandet), fylkesnivå og skolenivå. Fylke viser her til det fylket skolen geografisk ligger i. Svalbard er i denne statistikken regnet under Troms fylke til og med 2018–19, og under Troms og Finnmark fylke fra og med 2019–20.
Statistikken inkluderer alle offentlige og private videregående skoler som finnes i Nasjonalt skoleregister og som har levert karakterdata. Filteret eierform viser til skillet mellom offentlige og private skoler. Offentlige skoler eies av en kommune, en fylkeskommune eller av staten. Private skoler er godkjent etter friskoleloven §2-1 eller opplæringsloven §3-11.
Standpunktkarakterer og eksamensresultater inngår i elevenes sluttvurdering og skal gi informasjon om elevenes kompetanse ved avslutningen av grunnopplæringen.
Karakterskalaen går fra 1–6, hvor 6 er høyeste karakter. De enkelte tallkarakterene har dette innholdet (se forskrift til opplæringsloven § 3-4):
I videregående opplæring svarer bestått til karakterene 2 til 6.
Endringer i karakterer over tid uttrykker ikke nødvendigvis at elevenes kompetanse har endret seg. Gjennomsnittskarakterer for et fylke eller for landet endrer seg lite fra år til år. Gjennomsnittskarakterer for en skole kan derimot endre seg mye fra år til år. Dette er fordi gjennomsnittskarakteren i større grad blir påvirket av enkeltelevers resultat når det er få elever. Variasjoner i elevgruppen kan også være med på å forklare endringer i karakterer fra år til år. Endringer i karakterer på skolenivå bør derfor tolkes med varsomhet.
På grunn av dette bør du se på data for flere år hvis du vil sammenligne resultatene til flere skoler, eller sammenligne en skoles resultat med resultatene på fylkesnivå eller nasjonalt nivå.
Karakterer i videregående skole er registerdata på individnivå, hentet fra fylkeskommunenes inntakssystem VIGO.
Etter mottak av data utfører vi en dublettkontroll, dvs. sjekker at samme elev ikke er registrert på samme fag flere ganger. Vi sjekker også at organisasjonsnummeret til skolene som elevene er registrert på er riktig, og om elevene er registrert med gyldige karakterer og fagkoder. Vi kontrollerer underveis for å sikre at det ikke oppstår feil i statistikkgrunnlaget som følge av selve bearbeidingen.
Tallene er beregnet som et gjennomsnitt av karakterene for alle ordinære elever som får opplæring etter ordinære læreplaner i Kunnskapsløftet ved en skole. Dette betyr for eksempel at elever som følger undervisning spesielt tilpasset for voksne ikke er inkludert i tallene. Det er heller ikke elever som har individuell opplæringsplan i faget og ikke skal ha karakter. Kun elever som har fått karakterer fra 1 til 6 er med i beregningene.
Dersom en elev har to registrerte karakterer i samme fag, velges en av dem ut fra et sett med forhåndsdefinerte kriterier. Vi fjerner rader hvor eleven har fått muntlig karakter til skriftlig eksamen og motsatt.
2022-23: Aktivitetslære 3 (IDR2020), idrett og samfunn vg3 (IDR2022), treningslære 2 (IDR2027), toppidrett 3 (IDR3015), breddeidrett 3 (IDR3018) og tverrfaglig eksamen, landbruk (LBR3016) kom ikke med i uttrekket av fag ved publisering av årgang 2022-23 i 2023. Dette ble rettet, og statistikk for disse ble publisert 29. februar 2024. Tallene for øvrige fagkoder skal ikke være berørt av dette.
2022–2023: 22. mai 2023 var det tekniske problemer med innlogging i eksamenssystemet. Omfanget av annulleringer av eksamen for fagkodene med eksamener denne dagen er derfor uvanlig stort. Statistikken over antall elever som har hatt eksamen og snittkarakter på eksamen påvirkes av dette fordi disse tallene kun baseres på elever som beholdt sin eksamenskarakter.
2019–2020, 2020–2021 og 2021–2022: Grunnet koronasituasjonen ble de fleste eleveksamener i videregående skole avlyst. På grunn av dette er antall eksamenskandidater betraktelig lavere for de fleste fag disse skoleårene.
2012–13: Fra og med 2012–13 er ikke elever som har tatt ny, utsatt eller særskilt eksamen med i beregningsgrunnlaget for eksamenskarakter. Disse elevene, som tar eksamen på høsten, gjennomfører en annen eksamen enn de som tar eksamen på våren.
2011–12: Det publiseres resultater for norske skoler i utlandet. Norske skoler i utlandet inngår ikke i de nasjonale tallene. Fra skoleåret 2011–12 registreres ikke elever som tar påbygging til generell studiekompetanse på samme fagkoder som elever som tar norsk hovedmål og norsk sidemål, Vg3 studieforberedende utdanningsprogram.
Opplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til enkeltindivider regnes som personopplysninger, se personopplysningsloven artikkel 4. Publiseringsreglene som kommer til anvendelse på åpen del av Statistikkbanken skal ivareta personvernet ved å forhindre direkte eller indirekte identifisering av enkeltelever, da opplysningene skal behandles konfidensielt og i henhold til reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven § 13 (1).
På åpen del av Statistikkportalen gjelder følgende publiseringsregler for karakterstatistikk:
På lukket del av Statistikkportalen har skoleeier og skoleleder full tilgang til egne resultater. Skoleeier og skoleledelsen er imidlertid ansvarlig for å ivareta elevenes personvern, og dessuten reglene om taushetsplikt for opplysninger som må regnes som noens personlige forhold, se forvaltningsloven § 13 (1). Taushetsbelagte opplysninger skal unntas offentlighet, se offentlighetsloven § 13. Dette gjelder både ved bruk av resultater i den ordinære virksomheten i kommunen og på skolen, og ved behandling av begjæring om innsyn i resultater.